Skip to main content
OneTouch

Hipoglikemia - Hiperglikemia

Hipoglikemia - Hiperglikemia

Niskie stężenie cukru we krwi – hipoglikemia

Hipoglikemia oznacza „niskie stężenie glukozy we krwi”. Czasami określa się ją jako „hipo” i może wystąpić w dzień lub w nocy. Epizod hipoglikemii występuje, gdy organizm nie dysponuje dostateczną ilością cukru jako źródła energii lub gdy poziom glikemii wynosi 70 mg/dl albo poniżej tej wartości.

Objawy niskiego poziomu cukru we krwi obejmują:

  • nagłe uczucie głodu,
  • ból głowy,
  • niewyraźne widzenie,
  • drgawki,
  • osłabienie/zmęczenie,
  • zimne poty,
  • przyspieszone tętno,
  • niepokój/nerwowość,
  • drażliwość.

Co robić, jeśli masz niskie stężenie cukru we krwi?

  • Sprawdź stężenie cukru we krwi za pomocą glukometru, aby potwierdzić, czy poziom glikemii wynosi 70 mg/dl lub mniej.
  • Zastosuj regułę 15/15:
    • Spożyj 15 g szybko działających węglowodanów, np. wypij szklankę soku owocowego, zjedz trzy lub cztery łyżeczki cukru rozpuszczonego w wodzie lub pięć–sześć landrynek. Możesz zażyć glukozę w postaci żelu lub tabletek (sprawdź informacje na etykiecie określające ilość 15 g).
    • Odczekaj 15 minut i sprawdź ponownie poziom cukru we krwi.
    • Jeśli Twoje stężenie glukozy we krwi jest nadal niskie, kontynuuj naprzemiennie: spożywanie 15 g glukozy i powtarzanie po 15 minutach pomiaru poziomu glikemii do momentu, gdy osiągnie prawidłową wartość docelową.
  • Pamiętaj, aby zjeść następny posiłek w celu uniknięcia kolejnego epizodu hipoglikemii.
  • W przypadku utrzymywania się objawów należy skontaktować się z lekarzem.

Wysokie stężenie glukozy we krwi: hiperglikemia

Wysokie stężenie glukozy we krwi następuje, gdy Twoja dieta, aktywność fizyczna i leczenie farmakologiczne nie są odpowiednio zrównoważone. Podwyższony poziom cukru mogą powodować: zbyt obfite posiłki, niedostateczna aktywność fizyczna i zbyt mała dawka leków. Epizod hiperglikemii może również wystąpić podczas choroby lub w stresującej sytuacji. Ponadto, jeśli masz wysoki poziom cukru we krwi, możesz być podatny/-a na zakażenia, które mogą spowodować jeszcze większy wzrost poziomu glikemii.

Objawy hiperglikemii

Hiperglikemia, czyli podwyższony poziom cukru we krwi, objawia się:

  • częstszym oddawaniem moczu,
  • nadmiernym pragnieniem i/lub łaknieniem,
  • suchością w jamie ustnej,
  • nagłą utratą masy ciała (bez stosowania diety),
  • niewyraźnym widzeniem,
  • brakiem energii i zmęczeniem.

Co robić, jeśli masz wysokie stężenie cukru we krwi?

  • Skontaktuj się z lekarzem i sprawdź, czy konieczna jest zmiana stosowanych przez Ciebie leków.
  • Sprawdzaj regularnie poziom cukru we krwi za pomocą glukometru.
  • Pij więcej wody, aby ułatwić wydalanie nadmiaru cukru we krwi z moczem.
  • Bądź aktywna/-y fizycznie, jeśli poziom glikemii wynosi poniżej 300 mg/dl.
  • Powstrzymaj się od aktywności fizycznej, jeżeli poziom glukozy we krwi wynosi powyżej 300 mg/dl i w moczu wykryto obecność ketonów.
  • Zmniejsz porcje w kolejnych posiłkach.

Zapisywanie wyników oznaczeń glikemii:

Korzystaj regularnie z dzienniczka, w którym możesz notować wyniki pomiarów glikemii.

Dzienniczek możesz otrzymać w gabinecie swojego lekarza, w poradniach diabetologicznych, w zakładach opieki zdrowotnej, a nawet w Internecie.

Regularnie aktualizuj wpisy do dzienniczka i przynoś go ze sobą na wizyty u lekarza, aby umożliwić mu i opiekującemu się Tobą personelowi medycznemu lepsze zrozumienie Twojego profilu glikemii; pomoże im to również dobrać odpowiedni dla Ciebie rodzaj terapii.

2. American Diabetes Association. (ADA) Glycemic Targets Sec. - In Standards of Medical Care in Diabetes - 2016. Diabetes Care 2016; 39 (Suppl. 1): S43. 3. A1c/eAG – ADA Diabetes Advisor series www.diabetes.org – dostęp w dniu 4 kwietnia 2016 r.

CO/LFS/0416/0039